5532*

לאורך השנים התרגלנו למכוניות המונעות במנועי בעירה פנימיים, נסענו מאות קילומטרים ביום ויכולנו להגיע לכל מקום שרצינו באמצעות תשתית תדלוק ענפה, עם זאת כשמדובר ברכב חשמלי לא פעם רבים מאיתנו יחוו את "חרדת הטווח", החשש שלא נגיע לתחנת הטעינה הבאה עם כמות החשמל ברכב. אילו גורמים משפיעים על טווח הנסיעה ברכב ועל משך חיי הסוללה? התשובות כאן בכתבה.

1

התחילו את היום כשהרכב טעון
רכב טעון גם אם לא במלואו יאפשר לכם להגיע ליעד, מבלי שתהיו מודאגים מטווח הסוללה. תוכלו להיעזר במחשב הדרך שלומד עם הזמן את הרגלי הצריכה שלכם ומחשב עבורכם את כמות האנרגיה הדרושה לכם. כמו כן תוכלו להאריך את חיי הסוללה אם תקפידו להטעין את הרכב באמצעות כבל הטעינה שסופק עם הרכב, הכבל מתחבר לשקע חשמלי 220 וולט ביתי ואינו מצריך תשתית מיוחדת.

2

הטעינו את הרכב מעת לעת גם בעמדה מהירה
עמדת טעינה מהירה מתאפיינת בזרם ישר (עמדת DC) ובתפוקה בטווח 172-50 קילוואט – כך שהטעינה המהירה מוסיפה לרכב עוד עשרות קילומטרים לנסיעה בפרק זמן קצר. יחד עם זאת כדי לשמור על הסוללה מומלץ לא לבסס את הטעינות רק על עמדות מהירות כמו AC או DC אלא לשלב בין טעינה ביתית לבין עמדת טעינה מהירה.

3

הטעינו את הרכב מעת לעת גם בעמדה מהירה
עמדת טעינה מהירה מתאפיינת בזרם ישר (עמדת DC) ובתפוקה בטווח 172-50 קילוואט – כך שהטעינה המהירה מוסיפה לרכב עוד עשרות קילומטרים לנסיעה בפרק זמן קצר. יחד עם זאת כדי לשמור על הסוללה מומלץ לא לבסס את הטעינות רק על עמדות מהירות כמו AC או DC אלא לשלב בין טעינה ביתית לבין עמדת טעינה מהירה.

4

לנסוע במצב ECO
מצב ECO הוא מצב נהיגה המבטל מערכות עם צריכת אנרגיה גבוהה כמו מערכת בקרת אקלים. במצב ECO התאוצה והמהירות מוגבלת, עם זאת לרוב ברכבים חשמליים עירוניים קטנים המהירות בין כה וכה מוגבלת ל-100 קמ"ש (מהירות גבוהה שלא נדרשת לנסיעה בעיר) כך שרכבים אלו חסכוניים יותר באופן מובנה ביחס לחשמליות המיועדות לנסיעה בדרכים עירוניות ובין עירוניות. היעזרו במערכת הבקרה המסייעת לכם לבחון את קצב זרימת האנרגיה לגלגלים, כך שתוכלו לסגל הרגלי נהיגה חסכוניים. ברכבים חשמליים די בהאצה עדינה כדי לנצל טוב יותר את האנרגיה וכדי להגדיל את הטווח, אין צורך "לסחוט עד הסוף" את דוושת ההאצה, פעולה זו גורמת לבזבוז מיותר של אנרגיה.

5

הורידו משקל מיותר
רבים מאיתנו נוטים להפוך את תא המטען למחסן ומאחסנים שם פריטים כבדים כמו עגלות, קניות, ציוד ספורט וכן הלאה, תא מטען עמוס מכביד על הרכב ומעלה את צריכת האנרגיה. מסיבות אלו מומלץ לצאת לדרך "קלים" ולפנות את מה שלא נחוץ לכם ובפרט את החפצים הכבדים. הפחתת העומס תסייע לכם לצמצם את הבלאי, את השחיקה ואת כמות האנרגיה הדרושה להאצה ולבלימה.

6

מהירות נסיעה משפיעה על הטווח שלכם
בקרת השיוט ברכב מחשבת את כמות האנרגיה הדרושה להנעת הגלגלים. היעזרו במערכת זו שלומדת את מאפייני הנסיעה שלכם ומאפשרת לכם להאריך את טווח הנסיעה בעשרות קילומטרים.

7

שמירה על לחץ אוויר תקין בגלגלים
לחץ אוויר תקין משפיע על תנועת הצמיג ושומר על צריכת אנרגיה מבוקרת, ואילו לחץ אוויר נמוך יקצר את טווח הנסיעה כיוון שהצמיג נשחק, מתחמם, לא עומד בעומס ולכן גם צורך יותר אנרגיה. עקבו אחר הוראות היצרן ומלאו אוויר בגלגלים בהתאם להמלצות. אל תמתינו לטיפול הבא במוסך, הקפידו על תחזוקת הרכב באופן שוטף ותיהנו מטווח נסיעה מספק ומחיי סוללה ארוכים יותר.

8

בלימה רגנרטיבית – אנרגיה שנטענת מחדש בבלימה
בשונה מרכבים המונעים באמצעות מנועי בעירה, הרכבים החשמליים מאופיינים בהחזר אנרגיה בעת בלימה – נתון שהופך את הנסיעה בדרכים פקוקות ובערים צפופות ליתרון ומאפשר לחסוך באנרגיה ולהגדיל את טווח הנסיעה, שכן בעת הבלימה המנוע החשמלי מחזיר חלק מהחשמל לסוללה. נצלו מאפיין זה והגדילו את הטווח.
דילוג לתוכן