מס הקנייה על רכבים עולה בהתמדה, בשנת 2021, אחת משנות השיא ברכישת רכבים, גובה המס הממוצע לרכב עמד על כ-38,000 ₪ שהם כ-61% מערך היבוא ובשנת 2022 מס זה האמיר לכ-40,000 ₪ לרכב. נתונים אלו מיוחסים לרכב מנועי, אך כשמדובר ברכב חשמלי נטול פליטות מזהמים, מס הקנייה הנוכחי עומד על 20% בלבד, עם הפחתות מחיר בשל זיכוי על רמת אבזור בטיחותי – נתונים אלו תקפים עד לסוף שנת 2023.
בשונה ממכונית עם מנוע בעירה פנימי, המכונית החשמלית – היא חשמלית, ולכן אינה פולטת גזים רעילים לסביבה ולא מצריכה תחזוקה יקרה שנובעת מתהליכי המרת אנרגיה. במילים אחרות תגידו שלום למוסך ולביקורי החלפת שמן, נוזלי קירור, רצועות, טיפולי מנוע, אגזוז ומערכות יקרות נוספות, התרגלו לשלם הרבה פחות על ההוצאות השוטפות של הרכב ולבקר בתדירות רחוקה יותר במוסך. רכב חשמלי חסכוני מאחזר את האנרגיה הקיימת בו באמצעות מנגנון ההופך את אנרגיית הבלמים לחשמל – כך שגם פרק הזמן בין הטעינות צפוי להתארך ולחסוך בעלויות האנרגיה. תוסיפו לזה את עלויות הרישוי השנתי הנמוכות , ברכב עירוני 45 ₪ בלבד !, ותקבלו את עסקת הרכב המשתלמת ביותר.
אם כבר עוסקים בעלויות אנרגיה הרי שטעינה מלאה של רכב קטן וחסכוני תעלה כעשרה שקלים בלבד. (טעינה זו מתבצעת בדרך כלל באמצעות שקע חשמלי 220 וולט למשך הלילה, שמונה עד עשר שעות, ותאפשר טווח נסיעה של כ-170 קילומטרים). בהשוואה לעלויות הבנזין שעומדות על כ-6.68 ש"ח לליטר בממוצע הרי שטעינת רכב חשמלי בנפח דומה עומדת על כ-10 אגורות. עלות זו זולה פי ארבע מטעינת רכב בנזין מה שמביא לחיסכון שנתי ממוצע בגובה 6,570 ₪ לנסועה של כ-15,000 קילומטרים לשנה. על פי סקרים לרוב בעלי רכבים חשמליים מטעינים את הרכב בחניית ביתם (כ-80% מהמשתמשים) הטעינה הביתית היא גם הטעינה בתעריף המוזל ביותר.
טווח הנסיעה מושפע מגורמים רבים ביניהם תנאי מזג האוויר, תוואי הדרך, גיל הרכב והסוללה, תחזוקת הרכב והרגלי הנהיגה והטעינה. לרוב סוללה מגיעה לטווח נסיעה של 170 ק"מ כאשר מדובר על רכב חשמלי עירוני קטן, רכבים גדולים יותר מגיעים לטווח נסיעה שנע בין 200 ק"מ ל-400 ק"מ והרכבים היקרים בקטגוריה מגיעים לטווח נסיעה של 500 ק"מ. ככלל, אין צורך להטעין את הרכב עד למלוא הסוללה, נוסף לכך בלימה מאחזרת ברכב מחזירה חלק מאנרגיית החשמל לסוללה ומאריכה את פרק הזמן מטעינה לטעינה.
כיום משווקים רכבים חשמליים עירוניים קטנים וחסכוניים שכוללים מצלמות 360 מעלות, כריות אוויר, מערכת ABS והתראות לחץ אוויר בצמיגים – סטנדרטים אלו קיימים גם ברכבים חשמליים עירוניים בקטגוריית רישוי l7e , סגמנט הרכב החדש שכובש את הדרכים העירוניות.
לסיכום, תחזיות הצריכה מלמדות שהעתיד שייך לרכבים קטנים חסכוניים וחשמליים. מלבד היותם שקטים, ידידותיים לסביבה, מותאמים למרחב החיים העירוני ולמרחב נסועה פקוק, הם נוחים, שקטים, בטיחותיים ואף מקנים הטבות במס ועלויות שימוש ותפעול נמוכות. רכבים חשמליים קטנים מסוג PONY יתאימו מאוד לכל מי שנע בעיקר בדרכים עירוניות בגפו או בהרכב של שני נוסעים, רוצה ליהנות מתא מטען בנפח גדול, גובה, חיסכון משמעותי בדלק, מראה חדשני ומידות קומפקטיות שמאפשרות למצוא חניה בקלות ובנוחות.