זיהום אוויר הוא אחד מהשיקולים המרכזיים לבחירה ברכב חשמלי לנסיעות קצרות במרחב העירוני ואף לנסיעות ארוכות יותר בין הערים. זיהום האוויר הוא גם אחד מהגורמים המרכזיים למחלות הקשות שידעה האנושות ביניהן סרטן, שבץ מוחי, אסתמה ומחלות לב. על פי ארגון ה-EPA – הסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית – רכב המונע בבנזין גורם ל-75% מפליטות הפחמן הדו חמצני. ארגון הגנת הסביבה בארצות הברית מעריך כי רכבים המונעים בבנזין גורמים לשליש מזיהום האוויר בארצות הברית.
לצד ההפחתה המשמעותית בפליטת הפחמן הדו-חמצני במרחב העירוני, ישנו יתרון נוסף במעבר לרכב חשמלי שבא לידי ביטוי בחיסכון משמעותי בעלויות האנרגיה לעומת השימוש בדלקים מאובנים. בחישוב קל הרי שעלות הטענה ביתית של קוט"ש אחד שווה לשקל וחצי לעומת עלות ממוצעת של שבעה שקלים לליטר בנזין. אך ישנו נתון מעניין נוסף שרבים לא מכירים – ברכב חשמלי יש החזר אנרגיה – שכן החשמל שנצרך בעת הנסיעה בעליות מוזרם בחזרה למצבר הרכב בירידות, ויתרה מכך, אם כבר נאלצים להזדחל בפקקים, כדאי לדעת שצריכת החשמל ברכב נמוכה יותר, ונתון זה ישפיע על פרק הזמן בין הטעינות.
זיהום אוויר משפיע לרעה על הבריאות שלנו ועל איכות חיינו. באוניברסיטת דרום קליפורניה החליטו לאתגר את הקביעה ולחקור האם המעבר לרכב חשמלי אכן עשוי להביא לצמצום התקפי אסתמה ובעיות נשימה. המחקר שנערך בקרב אוכלוסייה של 1,000 נפשות בסביבת אמת ובריכוז של מספר שכונות מגורים, מצא כי המעבר למכוניות חשמליות אכן הפחית את זיהום האוויר ושיפר את בריאות הציבור, נתון שהתבטא בפחות התקפי אסתמה חמורים בשיעור של 3.2% וברמות תחמוצת חנקן נמוכות יותר. אין ספק, שזיהום אוויר פוגע בבריאות וברווחת החיים, ולכן המעבר לרכב חשמלי ירוק וחסכוני גם ישיב את הצדק הסביבתי לקהילות המושפעות מהזיהום ומהבעיות הבריאות הקשורות אליו.
לכלי רכב חשמליים עירוניים יש פוטנציאל גדול להפחית את זיהום האוויר המקומי, את פליטת גזי החממה ואת השימוש בדלק מאובנים, ונתון זה משמעותי מאוד לישראל שהיא מדינה מוטת תחבורה פרטית. המעבר לרכב חשמלי יכול לייצר אפס פליטות מזהמים מצנרת הרכב ולהפחית בעשרות אחוזים את היקף זיהום האוויר. עבור משפחות רבות, רכב חשמלי קטן וחסכוני יכול להוות חלופה חסכונית יותר ובריאה יותר למשפחה ולסביבה ביחס לרכב המונע בבנזין.
ערים המיועדות לרכבים חשמליים.
ערים צריכות לעודד מעבר להליכה, רכיבה על אופניים ותחבורה ציבורית, ולחשמל את כלי הרכב שנותרו על הכביש: ציי האוטובוסים שלהן, כלי רכב עירוניים, כלי רכב מסחריים וכלי רכב פרטיים כדי להפחית את פליטת המזהמים. ברגן, אוסלו, ליוז'ו ושנגחאי וערים רבות אחרות כבר מובילות את המגמה ועתידות להפוך לערים המיועדות לרכב חשמלי. כיום, בזכות תחרות ערה בשוק, היצע רחב והתפתחויות טכנולוגיות, כל אדם המעוניין ברכישת רכב חשמלי עירוני יוכל לעשות זאת וליהנות מהיתרונות הרבים המגולמים במהפכת החשמל.
לסיכום, תחזיות הצריכה מצביעות שעד לשנת 2030 כ-40% מהרכבים הנוסעים בדרכים יהיו רכבים חשמליים ועד לשנת 2040 כמעט כלל הרכבים החדשים שימכרו יהיו רכבים חשמליים. מעבר לרכב חשמלי הוא צעד מקדם בריאות, שיש בכוחו להפחית באופן ניכר את זיהום האוויר והרעש במרחב העירוני ובכך להביא לאיכות חיים גבוהה יותר.